Fotografie is mijn passie. Elke dag ben ik bezig met fotografie. Naast het zelf fotograferen kijk ik ook graag naar het werk van anderen. In dit blog deel ik de onderwerpen waarover ik enthousiast ben, maar ook datgene waar ik me over verwonder. Of gewoon van die kleine dingen die je meemaakt.
zaterdag 15 oktober 2011
Fotovisie
Vandaag lag fotovisie op de deurmat. (Maandblad voor de fotovakhandel, het mini-lab en de professionele fotograaf. Meestal blader ik dat blad een keer door en dan beland het bij het oud papier. Dit keer viel mijn oog op de colum van Johan Elzenga. Hij gaat hierin in op een ingezonden brief in de Volkskrant van fotograaf Jef von Berg. Jef betwijfelt in deze brief of er nog toekomst is voor de professionele fotograaf. Terecht merkt Johan Elzenga op dat visie en creativiteit essentiƫl zijn voor een moderne fotograaf. Deze constatering is niet genoeg. Dit is het begin van de discussie. Vanzelfsprekend moet het beeld dat de professional levert, dat van de beun, ome Henk en de bijverdiener overtreffen. Als het dat niet of onvoldoende doet heeft de klant groot gelijk naar de goedkope aanbieder te gaan. Maar als dit voldoende was dan was dit onderwerp niet zo'n hot item in fotoland. Alleen goed/onderscheidend fotograferen is niet genoeg. We zullen dit ieder voor zich en ik hoop ook als groep moeten vermarkten. Ik zie een tendens dat de professional de middelen van de onderkant van de markt aan het hanteren is. Er wordt geconcureerd op prijs. Waarschijnlijk uit wanhoop maar volgens mij geef je daarmee het verkeerde signaal af. (het leidt ook regelrecht naar einde bedrijf). Als je onderscheidend fotografeert zorg dan dat ook je prijzen zich onderscheiden Dat moet ook, alleen al omdat jij wel met de beste producten werkt, omdat jij er wel van moet leven en ook jij hebt recht op een pensioen. Plus jou producten zijn onderscheidend en hebben daarom een toegevoegde waarde. Maar dit zijn geen argumenten naar de klant toe. De klant wil waar voor zijn geld. Wat wij (professionele fotografen die hun vak serieus nemen) vaak vergeten is dat dit verder gaat als onderscheidende fotografie.De Amerikanen hebben daar een mooi woord voor. Customer experience. Dus besteed aandacht aan al je klant contact momenten. Zorg dat deze meer dan in orde zijn. En dat contact begint bij het eerste telefoontje en/of mailtje. Zorg dat je producten perfect afgewerkt gelevert worden. Zorg ervoor dat je jouw klant zo behandeld zoals jij door jouw leveranciers behandeld wilt worden.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten